Wat als je per ongeluk 1-1-2 belt?
De vuistregel is: bij twijfel, bel 1-1-2. Maar vaak kun je een situatie goed inschatten, iedereen weet dat je bij een splinter in je vinger geen alarmnummer hoeft te bellen. Om die reden is in samenwerking met huisartsen, de ambulancesector en het ministerie van Volksgezondheid is er inmiddels een campagne opgezet om mensen bewust te maken van hun keuze. Het doel is om te voorkomen dat mensen onterecht het noodnummer gaan bellen en, voor minder spoedeisende hulp, de spoedpost of huisarts bellen. Dit voorkomt eveneens dat op drukke momenten de meldkamer niet bereikbaar is.
Voor mensen die misbruik maken van het alarmnummer kunnen een boete krijgen of zelfs een gevangenisstraf. Onder misbruik valt onder andere valse meldingen of onterecht 1-1-2 bellen terwijl er geen noodsituatie is. De boete kan oplopen tot wel €9000,- Bel dus alleen bij een ernstige levensbedreigende situatie.
“1-1-2 als iedere seconde telt”
Er zijn verschillende slogans bekend voor het alarmnummer, soms kan het een ezelsbruggetje zijn. De slogans zijn:
- 1-1-2 bij bloed en spoed
- 1-1-2 daar red je levens mee
- 1-1-2 daar pak je daders mee
Je mag altijd het alarmnummer bellen als je van mening bent als jezelf of iemand in je omgeving in een acute levensbedreigende situatie verkeerd. Dit is ook de enige reden dat 1-1-2 gebeld mag worden! Levensbedreigende situaties kunnen bijvoorbeeld zijn:
- Acute benauwdheid
- Ernstig bloedverlies
- Een hartinfarct/acute hartklachten
- Bewusteloosheid
- Dreigende verdrinking
- Een ernstig ongeval
- Aanrijding met gewonden
- Als iemand onwel is geworden
Los van acute levensbedreigende situaties, mag je ook 1-1-2 bellen bij:
- Mishandeling
- Beroving
- Steek –en vechtpartijen
- Inbraak/diefstal op heterdaad
- Vernieling/vandalisme op heterdaad
- Ontvoering of een poging tot ontvoering
De alarmcentrale is 24/7 bereikbaar en als je belt krijg je een 1-1-2 centralist aan de lijn. De centralist zal je meteen vragen waar je bent en welke hulpdienst je wilt spreken (ambulance, brandweer of politie). Blijf aan de lijn en volg de instructies van de centralist op totdat de hulpdiensten zijn gearriveerd en de centralist zegt dat je de verbinding mag verbreken.
Wanneer bel je de huisarts?
Je neemt contact op met een huisarts als je klachten niet levensbedreigend zijn. Elke huisarts(enpraktijk) heeft een spoedtelefoonnummer (dit nummer vind je op de website van je huisarts) of je kiest in het keuzemenu voor spoed. De assistent van de huisarts zal je vervolgens enkele vragen stellen om de ernst van de situatie in te schatten. Afhankelijk van de ernst zal de assistent je vragen om naar de huisarts te komen of de huisarts komt direct naar je toe of je wordt direct doorverwezen naar het ziekenhuis. Als de situatie dusdanig ernstig is, kan de assistent een ambulance oproepen.
Over het algemeen is een huisarts is bedoeld als je je zorgen maakt over je gezondheid, zij zijn het eerste aanspreekpunt bij klachten. Huisartsen houden spreekuren, leggen huisbezoeken af of voeren telefonische consulten. Zij inventariseren je probleem of klacht en zijn in staat om je te behandelen en/of medicijnen voor te schrijven. Is het nodig dat je klacht wordt behandeld door een specialist, dan kan de huisarts je doorverwijzen naar het ziekenhuis. Huisartsenpraktijken zijn doorgaans open tijdens kantooruren, meestal tussen 08.00 uur en 17.00 uur. Heb je acute (niet levensbedreigende) hulp nodig buiten deze openingstijden? Dan neem je contact op met de huisartsenpost of de spoedpost.
Wat is het verschil tussen de huisartsenpost en de spoedpost?
Maakt het uit of je naar de huisartsenpost of de SEH (Spoedeisende Hulp, ook wel spoedpost genoemd) gaat? Dat maakt zeker uit, het verschil zit vooral in het soort zorg dat je krijgt en de kosten. We leggen het je uit met voorbeelden:
- Je hebt tijdens het avondeten voorbereiden heel naar in je hand gesneden, het bloed behoorlijk. Hiervoor neem je contact op met de huisartsenpost (let op: alleen buiten de kantooruren van de huisarts). Voor een paar hechtingen is het niet nodig om naar de spoedpost te gaan.
- Je valt van de trap en je hebt overduidelijk iets gebroken, in dit soort gevallen kun je direct naar de spoedpost gaan.
Nu de kosten: Als je buiten kantooruren de huisartsenpost bezoekt, betaal je niets omdat deze zorg niet ten koste gaat van je eigen risico. De huisarts en de huisartsenpost worden gezien als één. De spoedpost daarentegen kost je je eigen risico, omdat de zorg dan via een ziekenhuis loopt. Het is belangrijk om af te wegen of het nodig is om naar de spoedpost te gaan in plaats van de huisartsenpost. Wel belangrijk om te noemen is dat acute zorg belangrijker is dan geld!
Kun je zelf wat doen?
Het antwoord is ja, je kunt zelf ook heel veel doen en in veel gevallen hoef je niet eens 1-1-2 te bellen. Hoe? Schrijf je in voor een EHBO-cursus. In veel gevallen kun je met een EHBO-diploma of certificaat al heel wat bezoekjes aan de huisartsenpost of spoedpost voorkomen. Tijdens een EHBO-cursus zoals bijvoorbeeld het Diploma Eerste Hulp, leer je zeer uitgebreid alles over het behandelen van een splinter, bloedneus of een verslikking/verstikking tot aan een reanimatie (met AED). Je kunt ook kiezen voor een cursus kinder-EHBO, veelal gekozen door (jonge) ouders en opa’s/oma’s. Deze cursus richt zich op het Eerste Hulp verlenen aan baby’s en kinderen. Er zijn tal van verschillende cursussen waar je uit kunt kiezen afhankelijk van wat je wilt leren.
Een EHBO-cursus volg je voor het geval er iets gebeurt, dus uit voorzorg. Jij kunt als EHBO’er altijd op tijd de juiste Eerste Hulp bieden en omdat elke seconde telt, kun jij dan oprecht levens redden. Dit is al reden genoeg om niet te wachten en je in te schrijven voor een EHBO-cursus. Niet vergeten: Bij twijfel altijd 1-1-2 bellen!

EHBO-vergoeding via je zorgverzekeraar?
Het is absoluut mogelijk om de kosten van een EHBO-cursus vergoed te krijgen bij je zorgverzekeraar. Verzekeraars vergoeden dit soort cursussen tot wel 100%, we zeggen tot wel 100% omdat elke zorgverzekeraar zelf de hoogte van de vergoeding bepaald. Via de vergoedingenchecker krijg je een goed beeld over de hoogte van de vergoeding. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding is er één voorwaarde: Je dient minimaal aanvullend verzekerd te zijn. Wil je meer informatie over je vergoeding of hoe je kunt declareren? Lees dan ook de blog ‘Vergoedt mijn zorgverzekeraar een EHBO-cursus?”
Heb je nog vragen?
Je mag altijd contact opnemen met onze klantenservice kanjers via klantenservice@savitae.nl en als je liever persoonlijk contact wilt hebben, dan bel je naar 088-603 0 603.