Onderdeel van Eerste Hulp Groep | In samenwerking met Het Oranje Kruis

Hoe voorkom je uitdroging?

Uitdroging… We krijgen in Nederland steeds vaker te maken met stijgende temperaturen. Maar we zijn nog niet helemaal ingesteld op deze tropische temperaturen. We gaan ondanks de hitte nog te vaak te hard van stapel, want het werk moet af. We willen toch die tuin in het weekend netjes hebben, we denken dat we makkelijk die wandeling kunnen maken of dat stukje kunnen hardlopen. Door deze hitte transpireren we heviger dan normaal en vergeten we dat we ons eigenlijk iets moeten aanpassen aan dit geweld van de zon. Is het omdat we nog moeten wennen aan deze periodes?

Een belangrijk aspect is vocht en toch drinken we niet voldoende. We weten dat drinken moet, maar is het genoeg? Het menselijk lichaam heeft vocht nodig om goed te kunnen blijven functioneren, doen we dit niet dan kan ons lichaam ernstig uitdrogen. 

Wat is een uitdroging?

In het kort is een uitdroging niets anders dan een tekort aan vocht (water) in het lichaam. Ons lichaam bestaat ongeveer voor 60-65% uit water, bij de stijgende temperaturen verliezen we sneller vocht dan we doorhebben en dit kan uitdroging veroorzaken. Andere oorzaken van uitdroging kunnen onder andere zijn: 

  • Te weinig (water) drinken. 
  • Intensief bewegen (leidt tot transpireren). 
  • Overgeven en diarree (vochtverlies). 
  • Misselijkheid (geen zin in eten of drinken hebben). 
  • Verbranding. 
  • Huidinfecties. 
  • Koorts. 

Hoe herken je uitdrogingverschijnselen? 

Uitdrogingsverschijnselen zijn onder te verdelen in milde uitdrogingverschijnselen en ernstige uitdrogingverschijnselen. De milde variant is te herkennen aan: 

  • Dorst hebben. 
  • Een droge mond hebben. 
  • Niet of weinig plassen (Baby’s: een halve dag geen natte luier hebben). 
  • Donkergele urine hebben. 
  • Hoofdpijn hebben. 
  • Vermoeidheid of slaperigheid voelen. 
  • Verminderde huidelasticiteit hebben. 
  • Spierkramp hebben. 

Een ernstige uitdroging herken je aan: 

  • Alle symptomen van een milde uitdroging. 
  • Lusteloosheid. 
  • Verwardheid. 
  • Sufheid. 
  • Flauwvallen. 
  • Bewusteloosheid. 
  • Een snelle of onregelmatige ademhaling. 
  • Een snelle of onregelmatige hartslag. 
  • Diepliggende ogen. 
  • Koude of klamme ledematen. 

Het is belangrijk dat bij een ernstige uitdroging direct de huisarts of de spoedeisende hulp (1-1-2) wordt ingeschakeld! Doe dit altijd als je dit herkent bij een slachtoffer of bij jezelf, maar ook als je twijfelt! 

Een uitdroging behandelen en voorkomen. 

De belangrijkste tip die we mee kunnen geven is om voldoende te drinken! Drink bijvoorbeeld 1,5 liter tot 2 liter vocht per dag en drink dan op extreem hete dagen iets meer. Doe dit ook als je minder dorst hebt en varieer het soort drank. Wissel af en drink op vaste tijden. Pas op met alcohol, want alcohol onttrekt vocht uit het lichaam. 

Om zeker te weten dat je voldoende vocht binnenkrijgt is een goede maatstaaf 30 ml vocht per kilo lichaamsgewicht en als je dan drinkt doe je dit in porties van 250 tot 500 ml per keer. 

Ook leren hoe je uitdrogingsverschijnselen kunt herkennen en behandelen? 

Meld je aan voor de cursus Diploma Eerste Hulp. Deze opleiding is een zeer complete opleiding waarbij alle aspecten voor eerste Hulp worden behandeld. Zo kun ook jij zelfverzekerd eerste hulpverlenen en maak je het verschil. Voor meer informatie kijk je hier of kun je contact opnemen met de klantenservice van Savitae via klantenservice@savitae.nl  

Ben je aanvullend verzekerd? Dan heb je grote kans dat je zorgverzekeraar je Diploma Eerste Hulp tot wel 100% vergoed. Wees verstandig en start direct je opleiding Diploma Eerste Hulp! 

Andere berichten

Beroerte? Herken en onderneem actie! 
Wiegendood: wees voorbereid met 3 tips
Alles wat je moet weten over blaren